4 org isteri....JagaLah yg Pertama..

Suatu ketika, ada seorang pedagang kaya yang mempunyai empat orang isteri. Dia mencintai isteri yang keempat dan memberikan harta dan kesenangan yang banyak. Sebab, isteri keempat adalah yang tercantik di antara kesemua isterinya. Maka, tidak hairan lelaki ini sering memberikan yang terbaik untuk isteri keempatnya itu.

Pedagang itu juga mencintai isterinya yang ketiga. Dia sangat bangga dengan isterinya ini, dan sering berusaha untuk memperkenalkan isteri ketiganya ini kepada semua temannya. Namun dia juga selalu bimbang kalau-kalau isterinya ini akan lari dengan lelaki yang lain.

Begitu juga dengan isterinya yang kedua. Dia juga sangat menyukainya. Dia adalah seorang isteri yang sabar dan penuh pengertian. Bila-bila masa pun apabila pedagang ini mendapat masalah, dia selalu meminta pandangan isterinya yang kedua ini. dialah tempat bergantung. Dia selalu menolong dan mendampingi suaminya melalui masa-masa yang sulit.

Sama halnya dengan isterinya yang pertama. Dia adalah pasangan yang sangat setia. Dia sering membawa kebaikan bagi kehidupan keluarga ini. dialah yang merawat dan mengatur semua kekayaan dan usaha si suami. Akan tetapi si pedangang tidak begitu mencintainya. Walaupun isteri pertamanya ini begitu sayang kepadanya namun, pedagang ini tidak begitu memperdulikannya.

Suatu ketika, si pedagang sakit. Kemudian dia menyedari mungkin masa untuknya hidup tinggal tidak lama lagi. Dia mula merenungi semua kehidupan indahnya, dan berkata dalam hati, "Saat ini, aku punya empat orang isteri. Namun, apabila aku meninggal, aku akan sendiri. Betapa menyedihkan jika aku harus hidup sendiri."

Lalu dia meminta semua isterinya datang dan kemudian mulai bertanya pada isteri keempatnya, "Kaulah yang paling kucintai, kuberikan kau gaun dan perhiasan yang indah. Nah sekarang, aku akan mati, mahukah kau mendampingiku dan menemaniku?" Isteri keempatnya terdiam. "Tentu saja tidak!" jawab isterinya yang keempat, dan pergi begitu sahaja tanpa berkata-kata lagi. Jawapan itu sangat menyakitkan hati seakan-akan ada pisau yang terhunus dan menghiris-hiris hatinya.

Pedagang yang sedih itu lalu bertanya kepada isteri ketiganya, "Aku pun mencintaimu sepenuh hati, dan saat ini, hidupku akan berakhir. Mahukah kau ikut denganku, dan menemani akhir hayatku?". Isteri ketiganya menjawab, "Hidup begitu indah di sini. Aku akan menikah lagi jika kau mati". Pedagang begitu terpukul dengan jawapan isteri ketiganya itu.

Lalu, dia bertanya kepada isteri keduanya, "Aku selalu berpaling padamu setiap kali mendapat masalah. Dan kau selalu mahu membantuku. Kini, aku perlu sekali pertolonganmu. Kalau aku mati, mahukah kau ikut dan mendampingiku? " Si isteri kedua menjawab perlahan, "Maafkan aku tak mampu menolongmu kali ini. Aku hanya boleh menghantarmu ke liang kubur saja. Nanti, akan kubuatkan makam yang indah buatmu."

Jawapan itu seperti kilat yang menyambar. Si pedagang kini berasa putus asa.
Tiba-tiba terdengar satu suara, "Aku akan tinggal denganmu. Aku akan ikut ke manapun kau pergi. Aku, tak akan meninggalkanmu, aku akan setia bersamamu." Si pedagang lalu menoleh ke arah suara itu dan mendapati isteri pertamanya yang berkata begitu. Isteri pertamanya tampak begitu kurus. Badannya seperti orang yang kelaparan. Berasa menyesal, si pedagang lalu berguman, "Kalau saja aku mampu melayanmu lebih baik pada saat aku mampu, tak akan kubiarkan kau seperti ini isteriku."

Teman, sesungguhnya kita punya empat orang isteri dalam hidup ini;

ISTERI KEEMPAT adalah tubuh kita. Seberapa banyak waktu dan belanja yang kita keluarkan untuk tubuh kita supaya tampak indah dan gagah, semuanya akan hilang. Ia akan pergi segera apabila kita meninggal. Tak ada keindahan dan kegagahan yang tersisa saat kita menghadapNYA.

ISTERI KETIGA adalah status sosial dan kekayaan kita. Saat kita meninggal, semuanya akan pergi kepada yang lain. Mereka akan berpindah dan melupakan kita yang pernah memilikinya.

ISTERI KEDUA pula adalah kerabat dan teman-teman. Seberapa pun dekat hubungan kita dengan mereka, mereka tak akan mampu bersama kita selamanya. Hanya sampai kuburlah mereka akan menemani kita.

DAN SESUNGGUHNYA ISTERI PERTAMA adalah jiwa dan amal kita. Mungkin kita sering
mengabaikan dan melupakannya demi kekayaan dan kesenangan peribadi. Namun, sebenarnya, hanya jiwa dan amal kita sajalah yang mampu untuk terus setia dan mendampingi kemanapun kita melangkah. Hanya amal yang mampu menolong kita diakhirat kelak.

Jadi, selagi mampu, perlakukanlah jiwa dan amal kita dengan bijak. Jangan sampai kita menyesal kemudian hari!


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Membazir AmaLan sYaiTaN!!!



SaLam RamadHan sEmua..

niE iLa nk sharE sOmEthg ngAn kEngkWan sEkaLian...articLE niE iLa jumpa kt 1 wEbsitE...niE wEbsitE diEr.. [ http://www.iluvislam.com/gaya-hidup/kesihatan/3308-dosa-perut-membawa-mudarat.html ]
iLa citEr kt cniE jEr la yEr....

Spt yg kitEr sEdia makLum,biLer tibaNyE buLan raMadhan  niE, bykLa para pEniaGa kEciL2an @ sEdErhana bErusaha Lebih utk mEncari sEsuap nasi..Dgn kata Lain, bykLa bazar2 raMadhan dibiNa bg mEmudahkaN pEniaGa2 niE mEncaRi rEzEki. Tapi kitEr sbg pEmbELi niE haRusLa sEntiasa bEringat kEtika nk mEmbELi juAdah utk bErbuka..Bukan pEr, kDg2 aDa sEsetenGah pihak yg tErLaLu ikutkaN nafsuNya hingGa mEmbELi dGn kuaNtiti yg bErLebiHan.. [ makLumla tgh lapar, biLa tgk yg tu sdp, nmpk yg nie sdp jugak, pastu beli dua2 jns..] Pastu biLer x mmpu nk abEskan maka tOng smPah La yg kEnyang.. TaNpa kOrang sEmua sEdar, kOrang dh mELakukan pEmbaziRan.. Maka apbiLa ssEOrang yg bErpOse ituE mELakukan pEmbaziRan(amaLan syaiTan), sEcara x LaNgsung pahaLa pOsEnya akan tuRut bErkuraNg..

Firman Allah S.W.T. : Wahai manusia, makanLah apa2 yg ada di bumi ini yg haLaL lg baik - " Surah Al-Baqarah ayat 168

DaLam IsLam juga aDa mEnyaraNkan aGar kitEr sEntiasa bErsyukur ats sEgaLa nikmat pEmbErian-Nya.. Jadi, kitEr jGnLa mEmbazir @ meLakukan pErkara2 yg bOLey dtGkan muDarat CthnyE mKn tErLaLu byk @ tErLaLu kEnyang..

DaLam kiTab MinhajuL 'Abidin, Imam GhazaLi r.a aDa jELaskan bEbErapa kEsan buRuk akiBat byk mkn @ minum:
  • ati jd kEras - mEnyEbbkan sseOrng itu sukar tOk LaksaNakan pErkara2 kEbajikan
  • mEndOrOng tubuh manusia tOk cEndErung kE arah kEjahatan
  • mEnghakis kEcErdikan & kEpintaran sseOrng
  • jd maLas sBb tErLaLu kEnyang & bDn jd Lemah
  • mEnghaLang kEkusyukan dLm bEribadat
  • mEnyukarkan saat2 kEmatian (sakaRatuL maut)
  • meLemahkan ati
  • kRgkan pahaLa amaLan tOk haRi akhiRat
  • BOLey mEnyebbkan kEsuLitan kEtika dihisab

SeLain  itu, aNtara hikMah uTama LaRangan mKn sEcra bErLebihan adLah tOk ELakkn sseOrng tuE jd maLas & Lemah tOk Lakukan iBadah kPd Allah S.W.T. sO, aPa gunaNye kOrng pOse pEnat2 tp x jaLankn ibaDah kOrng.... 





  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

YeaHhh....BaLik kG..!!

SaLam kEngKwn sEmua..

HurmmmMmm...
tGk tajUk eNtry pOn dh tAu iLa cm tEruja sGT jErr nk aLik kG
huHuhU..
buKan pEr..
sLaLu bLik tRus jEr tuju sAmpAi bus StaNd
tp hAri niE iLa sNggAh bP maLL
aDa ckEt haL nk sEttLe pasaL biLL maXis iLa
dh kOL mk awaL2..
mk kaTa nk dTg aMik kt siTu
[fUhh seLamAt...xyah ssH2 nEk bus]
daH sEttLe haL kAt maXis cEntrE,
iLa rOunD2 duLu kAt siTu
mAkk aiii....rAmai tuL mAnusia
aLmkLumLa aDa pc fAir kAt siTu
ditAmbah dGn timE ujuNg2 mGu cmNie
pAstu ada puLak yg baRu gAji bg yg dH kEjer
bg yg studEnt Lak,aDa yg bZ mEngSurVey2 LaptOp
ErrmmmMm mCm2 La Lagi
iLa nyibUk2 gak La kAt siTu
tEtibEr "TING" t'inGt pEndRivE iLa misSiNg iN aCtiOn
aPaLagi g La bELi..
aLang2 dh dEr dPn mAta
dh rOunD puNyEr rOunD
kaKi pOn dh pEnat
nMpk Lak bAngku tErsErgam iNdah kAt siTu
x pK pnJg tRus jEr g duDuk siTu
smbiL tGu mAk nGan aBaH dTg
lBh kRg pas 15mnt,dOraNg pOn sAmpai




  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

pOpcOrn..

Hai.. saLam sEmuA..

kaLi niE iLa nk shArE pEngaLamAn iLa wAt pOpcOrn..
iLa bAru jEr wAt sEmaLam
timE dh dEkAt2 nk bukEr..
pErtaMa kaLi wAt aLhamDuLiLLah mEnjadi gAk..^_^
rEsEpi tuE kWn iLa yg bAgi
aCtuaLLy dh LamE dh diEr bg
tp bAru smLm tErgErak ati nk wAt
biLa dh siAp wAt pOpcOrn,wAt caRamEL dia Lak
timE wAt caRamEL tuE La yg cam x bapEr nk jAdi
sBb biLEr dua2 cmpUr sEkaLi, dia jd cam baSah
x kEring cam iLa sELaLu bELi kat paNgguNg wYg
HuHUhU....
EsOknyE,iLa gtW kWn iLa
dia kOmEn La aPa yg kRg aPa yg LEbih
ermmMmmm...
nAnti adEr masE nk try wAt aG
hOpEfuLLy,mEnjadi La pAsniE

p/s : sOwy xdEr kamEra La nk sNap piC pOpcOrn tuE..huHuhU..




  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS