Pemakaian Tudung: Bagaimana Ianya Boleh Menjadi Haram???

SaLam semua....

Kali ni iLa nk share 1 artikeL dgn kWn2 semua..kaLo x share rase berdOsa Lak sbb x sampaikn iLmu yg kite dpt kn..Oke, artikeL ni tntg gaya/fesyen pemakaian tudOng yg dh byk digayakan Oleh kaum wanita musLim pd zaman sekarang..x kira la gOlOngan tua @ muda..

jOm kite tgk fesyen2 tersebut yg mana ianya saLah & menyerupai agama Lain..

1. TudOng yg bersangguL


Larangan tudung bersanggul ini adalah daripada hadis Nabi Muhammad sendiri, seperti yang dinyatakan dalam gambar di atas:

Ada dua golongan dari penduduk neraka yang belum pernah aku lihat:
(a)Suatu kaum yang memiliki cemiliti ekor lembu untuk memukul manusia
(b)Para wanita yang berpakaian tapi bertelanjang, kepala mereka seperti bonggol untuk yang bergoyang-goyang. Wanita seperti ini tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunya, sedangkan baunya dapat dicium selamat perjalanan sekian dan sekian. (Hadis Riwayat Muslim)
2. Fesyen tudOng yg menyerupai biarawati Kristian


KalO anda perasan, fesyen tudOng mCm ni adlah yg paLing up-tO-date..Sedar @ x, skang ni dh ramai yg pakai fesyen tudOng mCm ni..Elakkan la fesyen tudOng sebegini, seswai dgn teGahan Nabi dr hadis berikut:

Barangsiapa yg menyerupai sesuatu kaum, maka ia termasuk dari gOlOngan mereka (Hadis Riwayat Abu Daud, disahihkan Oleh Ibnu Hibban)

Jadi kalau ada di antara rakan-rakan anda yang memakai fesyen-fesyen tudung seperti di atas, diharapkan korang dapat tegur diorang baik-baik. Jangan pulak marah-marah diorang, nanti tak pasal-pasal pulak diorang taknak bertudung terus! Nasihat elok-elok, anda mampu mengubahnya. hehehe.

p/s : aCtually ila pOn sbLm ni ada pakai fesyen sebeGini...saje nk test2..tGk Org pakai nk gak try kn...tp skang ni dh tau fesyen mcm ni haram...InsyaAllah ila xkn amalkan ag...


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment